Stworzono w kreatorze www WebWave CMS
Wszystkie usługi oferujemy również w wersji ON-LINE
Zadzwoń do nas:
+48 535 154 295
E-mail:
biurotqs@tqs.com.pl
Wdrożenie systemu ISO 9001:2015 polega na:
1. Poznaniu wymagań normy ISO 9001 – w niej opisane są wszystkie ważne obszary zarządzania firmą.
2. Przeglądzie wstępnym firmy – ustalenie procesów zachodzących w firmie przed wdrożeniem ISO 9001, wstępna ocena spełnienia wymagań normy.
3. Dostosowaniu dokumentacji firmowej do systemu ISO 9001.
4. Przygotowaniu pracowników – szkolenia dla pracowników i kadry zarządczej z zasad działania systemu ISO 9001.
5. Wdrożeniu zasad ISO 9001 do zarządzania firmą – przekazanie pracownikom dokumentacji, tworzenie zapisów w systemie.
6. Przeprowadzeniu audytu wewnętrznego i pierwszego przeglądu zarządzania.
7. Zgłoszenie firmy do certyfikacji w jednostce certyfikującej.
8. Odbyciu i pozytywnym ukończeniu audytu certyfikującego.
9. Otrzymaniu certyfikatu systemu zarządzania ISO 9001.
Do głównych etapów fazy przygotowawczej należy zaliczyć:
1. Powołanie odpowiedniego zespołu ds. realizacji przedsięwzięcia -ok. 2 dni
2. Ustalenie jakie są wymagania odnośnie wdrażanego systemu - ok. 2 dni
3. Przeprowadzenie analizy funkcjonowania aktualnego systemu zarządzania dla firm już istniejących na rynku- 3-7 dni
4. Ustalenie różnic pomiędzy stanem faktycznym a założonymi wymaganiami systemu - ok. 3 dni
5. Identyfikacja procesów w przedsiębiorstwie - 5-7 dni
Faza przygotowawcza to najważniejsza część podczas wdrażania Systemu Jakości zgodnego
z wymaganiami ISO 9001, ponieważ determinuje ona termin wdrożenia systemu oraz jego skuteczność.
Fazie wdrożeniowej towarzyszą:
1. Opracowanie planu wdrożenia - 2 dni
2. Realizowanie działań założonych w planie oraz na bieżąco kontrolowanie zaawansowania już
wykonanych działań (nie można określić precyzyjnie tego czasu ponieważ zależy on od wielu czynników, można jedynie oszacować, że dla małego przedsiębiorstwa ok. 3 miesięcy):
a. pierwsze szkolenie dla zarządu i kadry szkolenia dla zespołu wdrożeniowego szkolenia kandydatów na audytorów wewnętrznych szkolenie pracowników (łącznie ok. 13 dni)
b. tworzenie dokumentacji SZJ - ok. 1-2 miesiące nadzór i weryfikacja wdrożenia SZJ -minimum 3 miesiące
3. Zorganizowanie i przeprowadzenie pierwszego audytu wewnętrznego - 1-3 dni
a. szkolenie po wykryciu niezgodności - ok. 3 dni
b. przeprowadzenie działań korygujących - w zależności od wagi - ok. 1-15 dni
4. Przegląd Systemu Zarządzania Jakością - 1 dzień
5. Przygotowanie do procesu certyfikacji ( wybór jednostki certyfikacyjnej) - 2-4 dni
6. Audyt certyfikujący - 1-3 dni
Organizacje, które przygotowaliśmy do certyfikacji, pozytywnie przeszły audyt certyfikacyjny.
Kierując się doświadczeniem proponujemy Państwu najkorzystniejszy, kompleksowy program wdrożenia systemu zarządzania jakością, który za każdym razem dostosowujemy do potrzeb organizacji klienta.
Obejmuje on następujące etapy:
Etap 1 – Ocena
Ocena funkcjonowania systemu zarządzania jakością w organizacji klienta pod kątem zgodności
z wymaganiami normy ISO 9001, wskazanie obszarów wymagających uzupełnienia. W trakcie spotkań z pracownikami, przeglądu dokumentacji i zasad działania organizacji może okazać się, iż organizacja w dużym stopniu jest już zgodna z wymaganiami normy.
Etap 2 – Szkolenie kierownictwa organizacji
Głównym celem tego szkolenia jest przekonanie kierownictwa do wykorzystania wdrażanego systemu zarządzania jakością jako narzędzia przydatnego do zarządzania organizacją oraz na podstawie wyników diagnozy ustalenie podstaw budowanego systemu. Zaangażowanie kierownictwa organizacji jest podstawą funkcjonowania każdego systemu zarządzania. Zaangażowanie to bezpośrednio promieniuje na pozostałych pracowników wspomagając w ten sposób pracę pełnomocnika ds. systemu. Dzięki zaangażowaniu i szkoleniu kierownictwa organizacji możliwe jest skuteczne określenie kontekstu organizacji, przeprowadzenie przeglądu procesów (wejścia/wyjścia, zasoby itp.), przeprowadzenie analizy ryzyka (ryzyka i szanse).
Etap 3 – Szkolenie pełnomocnika – jeżeli jest taka potrzeba
Pełnomocnik – jako wyznaczona osoba, odpowiada za wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością. W czasie trwania projektu jest osobą, która m.in. koordynuje prace przy opracowaniu, zatwierdzaniu, weryfikowaniu i rozpowszechnianiu dokumentacji systemu. Po zakończeniu prac nad wdrożeniem będzie dbał o jej aktualizację, a dodatkowo przygotowywał
i nadzorował przebieg audytów wewnętrznych.
Pełnomocnik jest szkolony z zasad i wytycznych normy ISO 9001:2015 z wymagań normy
i metodyki analizy ryzyka (np. wg ISO 31000).
Szkolenie może być zrealizowane indywidualnie lub w ramach kursów otwartych.
Etap 4 – Szkolenie grup roboczych,
Etap opracowania dokumentacji prowadzony jest wspólnie z pracownikami odpowiedzialnymi
i realizującymi zadania w poszczególnych obszarach funkcjonowania organizacji. Dlatego ważne jest, aby osoby te znały podstawy wdrażanego systemu, wymagania normy oraz wymagania jakie są im stawiane związku z wdrożeniem systemu zarządzania jakością zgodnego z ISO 9001. Wspólnie z pracownikami omawiane są zachodzące w organizacji procesy, działalności i zadania.
Etap 5 – Opracowanie dokumentacji
Wdrożenie systemu zarządzania jakością wymaga opracowania dokumentacji w odniesieniu do przebiegających procesów, działalności i potrzeb organizacji. Na dokumentację składają się procedury obowiązkowe wymagane przez normę, procedury (instrukcje) operacyjne i Księga Jakości. Dokumentacja powinna wykorzystywać dokumentację już funkcjonującą w organizacji np.: procedury, instrukcje i formularze, z których do tej pory korzystali pracownicy. Dlatego najkorzystniej jest przeprowadzić ten etap spotykając się z pracownikami realizującymi opisywane zadania.
Dokumentacja przygotowywana jest w formie elektronicznej.
Dokumentację przygotowują pracownicy organizacji lub, na życzenie klienta, konsultant ds. Systemów Zarządzania Jakością z firmy TQS, uzgadniając ją
z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne obszary.
Etap 6 – Szkolenie audytorów wewnętrznych
Po opracowaniu dokumentacji należy sprawdzić poprawność i stan wdrożenia opisanych w dokumentacji rozwiązań. Zadania te realizowane są przez przeszkolonych pracowników organizacji – audytorów wewnętrznych. Celem szkolenia jest przygotowanie audytorów do praktycznego przeprowadzenia audytów stąd też zawiera ono szereg ćwiczeń i scenek audytowych. Po ukończeniu szkolenia audytorzy otrzymują certyfikaty.
Oferujemy również kursy otwarte.
Etap ten nie musi być realizowany, jeżeli klient nie dysponuje osobami mogącymi pełnić funkcję audytora wewnętrznego lub zakłada, że organizacja samodzielnie nie będzie przeprowadzała audytów wewnętrznych. Wówczas rolę audytora wewnętrznego przejmuje konsultant pomagający przy wdrożeniu systemu zarządzania jakością, który zgodnie z planem audytów wewnętrznych przeprowadza audyty w fazie wdrożenia jak również i później, podczas utrzymywania systemu zarządzania jakością.
Etap 7 – Wdrożenie systemu zarządzania
Etap wdrożenia polega na przekazaniu wszystkim pracownikom opracowanej dokumentacji, polityki jakości oraz świadomości dotyczącej ich roli w funkcjonującym systemie. Forma przekazywania informacji dostosowywana jest do zasad panujących w organizacji (spotkania, szkolenia wewnętrzne, broszury).
Wdrożenie systemu zarządzania jakością jest to również etap dokonania oceny funkcjonowania systemu i sprawdzenia gotowości do certyfikacji, poprzez przeprowadzenie audytów wewnętrznych, wdrożenie działań korygujących i zapobiegawczych.
Etap 8 – zgłoszenie gotowości do certyfikacji – przegląd zarządzania
Ostatnim etapem wdrożenia jest przeprowadzenie Przeglądu zarządzania. Jest to spotkanie wszystkich właścicieli procesów, pełnomocnika, pod przewodnictwem osoby zarządzającej organizacją. W spotkaniu przeważnie uczestniczy konsultant pomagając w sprawnym i zgodnym
z wymaganiami normy ISO 9001 jego przeprowadzeniu. Po zakończeniu konsultant pomaga pełnomocnikowi w przygotowaniu Raportu z przeglądu zarządzania.
Etap 9 – Certyfikacja
Etap ten realizowany jest przez wybraną jednostkę certyfikującą. Pomagamy w wyborze firmy certyfikującej. Podczas audytu certyfikującego nie pozostawiamy Klientów bez opieki!
Etap 10 – serwisowanie systemu zarządzania jakością
Po otrzymaniu certyfikatu nie zostawiamy naszych klientów samych. Na życzenie pomagamy
w utrzymaniu systemu zarządzania jakością: szkolimy, audytujemy, przeprowadzamy przegląd systemu przed audytami nadzoru. Nasz konsultant odpowiada na każdy telefon i mail od klienta!